IdeApi - A segítség.

Minden program fontos része a változó.

A változó olyan része a programnak melynek futtatás közben többször is változhat az értéke.

Pascal:

Ebben a nyelvben a változó definiálásakor(létrehozásnál) számítani kell arra hogy a változó kezdőértéke mindig nem 0(szám típusú változóknál), így amikor használni akarok bármilyen változót, előtte le kell nullázni!

Típusok:

byte - 0 és 255 közötti egész szám

shortint - -128 és 127 közötti egész szám

word - 0 és 65535 közötti egész szám

integer - -32768 és 32767 közötti egész szám

longint - -2147483648 és 2147483647 közötti egész szám

single - 4 byte méretű lebegőpontos szám (csak 8087)

real - 6 byte méretű lebegőpontos szám

double - 8 byte méretű lebegőpontos szám (csak 8087)

extended - 10 byte méretű lebegőpontos szám (csak 8087)

comp - 8 byte méretű csak egész számokat ábrázolni képes típus (csak 8087)

Char – Karakter

Boolean – Logikai változók - igaz, vagy hamis értéket adnak (true/false)

String – Karaktersor,szöveg (maximum 255 karakter)

Ebben a nyelvben a változókat a program futása közben nem lehet definiálni, ezért minden változót a program elején kell definiálni.

Példák:

VAR x:byte;

vagy

VAR x:byte;

        y:char;

 

Mint látható a VAR "szórész" utal arra hogy változót(variable) definiálok. Utána következik a változó neve(x,y) amire utána a forráskódba bármikor tudok hivatkozni, a változó neve lehet bármi, DE nem kezdődhet számmal és kulcsszavakat nem írhatunk név gyanánt.A kettőspont(:) választja el a nevet a típustól (a kettőspont után adhatjuk meg a változó típusát), a pontosvessző(;) pedig lezárja a sort.

 

Konstansok a Pascal-ban

 

Pascal-ban a konstansok értéke is változhat a program futása során, de nevükhöz hűen általában ténylegesen konstansok, nem változnak. Ezeket a változók előtt definiáljuk, a következő módon:

 

const konstans neve=konstans értéke;

pl: 

const tizenharom=13;

           tizenharom_2='tizenharom';

 

C#

Ebben a nyelvben a változó definiálásakor nem kell félni, hogy a kezdőérték nem 0!

 

Típusok:

byte System.Byte 1 Előjel nélküli 8 bites egész szám (0..255)

char System.Char 2 Egy Unicode karakter

boolSystem.Boolean 1 Logikai típus, értéke igaz(1) vagy hamis(0)

sbyte System.SByte 1 Előjeles 8 bites egész szám (-128..127)

short System.Int16 2 Előjeles 16 bites egész szám (-32768..32767)

ushort System.UInt16 2 Előjel nélküli 16 bites egész szám (0..65535)

int System.Int32 4 Előjeles 32 bites egész szám (–2147483647.. 2147483647).

uint System.UInt32 4 Előjel nélküli 32 bites egész szám (0..4294967295)

float System.Single 4 Egyszeres pontosságú lebegőpontos szám

double System.Double 8 Kétszeres pontosság lebegőpontos szám

decimal System.Decimal 8 Fix pontosságú 28+1 jegyű szám

long System.Int64 8 Előjeles 64 bites egész szám

ulong System.UInt64 8 Előjel nélküli 64 bites egész szám

string System.String NA Unicode karakterek szekvenciája

object System.Object NA Minden más típus őse

 

Ebben a nyelvben a programban akárhol definiálhatok változókat.

Példák:

int x;

vagy

char y = 'd'

vagy

string z = "szöveg"

Mint látható semmi érdekes dolgot nem kell tennem. Leírom a típust, a változó nevét(x,y,z), majd adhatok neki kezdőértéket.

 

Konstansok C#-ban

 

C#-ban a változók értéke a program futása során nem változhat. Így hozzuk létre őket:

 const típus név = konstans értéke

pl:

const double x = 16

const string y = "tizenhat"